2024 is net begonnen en ook dit jaar staan de ontwikkelingen in e-commerce land niet stil. Juist nu gaan de ontwikkelingen harder dan ooit en daarom behandelen we in deze blog 5 e-commerce trends die in 2024 een grote rol gaan spelen.
In de e-commerce trends van 2024 spelen AI, reputatie, digitale toegankelijkheid en duurzaam winkelen de hoofdrol.
In de wereld van e-commerce lijkt het ieder jaar nóg sneller, innovatiever en intelligenter te gaan. En ik ben vast niet de enige die dat constateert. Webshophouders en e-commerceplatforms merken ook dat er een verschuiving plaatsvindt. Oh, en de prijs van grootste trendsetter in het afgelopen jaar gaat uiteraard naar ‘AI’. Maar wat gaat er in 2024 gebeuren? Ik som 5 relevante e-commerce trends voor je op.
Ik zei het al even: AI was absoluut de grootste trendsetter van afgelopen jaar. En het lijdt geen twijfel dat deze trend ook in 2024 een steeds groter onderdeel wordt in de wereld van e-commerce. Eerder gaf ik al 6 tips over hoe je AI kunt gebruiken voor je webshop om zo geld en tijd te besparen.
Het gebruik van AI binnen een webshop kan een positieve boost geven aan de klantervaring. Door bijvoorbeeld content personalisatie te integreren in je webshop bedien je de bezoeker op zijn wenken. Door een persoonlijke shopping ervaring aan te bieden verhoog je de kans op een aankoop aanzienlijk.
Een van de nieuwste trends op het gebied van e-commerce met AI? ChatGPT als je persoonlijke shopping assistant. Een voorbeeld is de consument die om productadvies vraagt en ChatGPT die vervolgens aanbevelingen geeft. Door middel van de uitgebreide API die OpenAi aanbiedt zijn functionaliteiten zoals deze te integreren in de webshop.
Vanaf juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) van kracht. Dat lijkt nog een eind weg, maar komend jaar is het van belang om hier als webshop aandacht aan te besteden. Nederland kent ongeveer 4 miljoen mensen met een beperking, variërend van visuele en auditieve uitdagingen tot laaggeletterdheid. Om online producten en diensten voor die groep toegankelijk te maken, is de EEA opgesteld.
Hoe werkt dat precies voor webshops? De wetgeving van de EAA richt zich niet met terugwerkende kracht op bestaande webshops, maar alleen op de webshops die vanaf juni 2025 gepubliceerd worden. Toch is er nog veel onduidelijk over of updates aan de webshop hier ook onder vallen. De definitie wordt nader uitgewerkt. Maar ga er maar vanuit dat digitale toegankelijkheid hoe dan ook belangrijk wordt in 2024 - en vooral in 2025. Want waarom zou je zo’n grote doelgroep - waarvoor online shoppen een uitkomst hoort te zijn - links laten liggen?
Je leest het goed: niet mobile first, maar mobile only. Eigenlijk is dit geen trend meer, maar eerder een uitgangspunt. Natuurlijk bouwen wij bij Beter Bekend ook een desktop-friendly webshop, maar de mobiele ervaring is anno 2024 veel belangrijker. De mobiele site moet razendsnel zijn, de integratie met online betalen perfect geregeld en de persoonlijke benadering naar de consument toe spot on.
Een mobile only website maakt gebruik van specifieke functionaliteiten van je smartphone zoals de locatie voorziening en de camera. Een mooi voorbeeld is het toepassen van augmented reality in combinatie met de camera van de smartphone.
Een trend voor 2024 is de focus op de reputatie van je webshop. Denk maar zo: je koopt liever een product dat positief is ervaren door een gebruiker. En je koopt liever een recept van een sterrenkok. Kortom: laat je klant aan het woord! Durf een klant te benaderen om te vertellen over zijn of haar ervaring met jouw webshop.
Met klantreviews, social media-integratie en het delen van kennis op je website bouw je aan deze reputatie. Daarnaast helpt het om gebruik te maken van een webshop keurmerk en kopersbescherming.
Steeds meer consumenten vinden het belangrijk om duurzaam te shoppen, zowel offline als online. Duurzaamheid is een trend die al een tijdje gaande is, maar een groeispurt maakt in 2024. Consumenten zijn zich erg bewust van de impact op het milieu die online winkelen maakt en dit is in veel gevallen terecht. Denk hierbij aan het niet efficiënt verzenden van pakketten en de grote hoeveelheid van karton en plastic dat gebruikt wordt om pakketten veilig te bezorgen.
Jij als webshop kunt het thema duurzaamheid dus eigenlijk niet links laten liggen. Recyclebare verpakkingen die niet té groot zijn, duurzame verzendopties (zoals een fietskoerier of elektrische auto’s) en producten die lokaal geproduceerd zijn en een lange levensduur hebben, passen bij deze strategie.
Maak jij nog geen gebruik van de laatste trends in jouw webshop? Geen zorgen, het is niet nodig om meteen alle trends door te voeren. Met kleine stapjes kom je een heel eind en is je webshop klaar voor de toekomst. Vraag een gratis audit aan en ontdek waar kansen liggen.
Wil je weten waar de winst voor jouw webwinkel of platform te behalen valt? Vraag een webshop audit aan en ontdek waar de kansen liggen voor jouw webshop.