Kunstmatige intelligentie wordt een steeds groter onderdeel in de wereld van e-commerce. Hoe gebruik je AI in je webshop om zo tijd en geld te besparen?
Het lijdt geen twijfel dat kunstmatige intelligentie een steeds groter onderdeel wordt in de wereld van e-commerce. ChatGPT die je teksten schrijft, automatisch gegenereerde productafbeeldingen en een chatbot die je klanten te woord staat: AI evolueert in een rap tempo. Hoe gebruik je AI in je webshop om zo tijd en geld te besparen? Ik geef je 6 tips.
AI staat voor 'Artificial intelligence' (ofwel kunstmatige intelligentie). Het verwijst naar computersystemen die menselijke intelligentie nabootsen. Aan de hand van data en geleerde informatie kan AI voorzien in een bepaalde behoefte. Het grootste voordeel van AI voor e-commerce is het besparen van tijd door het automatiseren van processen. Maar hoe pas je dat toe? 6 voorbeelden:
Artificial intelligence is niets nieuws - al helemaal niet in de wereld van e-commerce. Toch is de bekendheid met name in het afgelopen jaar gegroeid, met dank aan de tool ChatGPT. Dit systeem van OpenAI werkt als een soort chatbot en beantwoordt al je vragen. De tool heeft een groot potentieel voor webshops en kan op verschillende manieren worden ingezet. Hoe? Zomaar een paar ideeën:
Blog ideeën: Ter illustratie, als we invoeren ‘geef me blog ideeën voor een webshop die fietsen verkoopt’ rollen er deze 10 onderwerpen uit:
Teksten schrijven: ChatGPT kan ook volledige teksten schrijven, echter is deze technologie nog in ontwikkeling en foutgevoelig. Ook ontbreekt het aan creativiteit en persoonlijkheid, iets wat onaantrekkelijk is voor de klant én voor Google. Gebruik het dus liever als inspiratie en neem niks klakkeloos over. Bovendien kan Google mogelijk een door ChatGPT gegenereerde tekst detecteren, en hiervoor strafpunten uitdelen. Hiermee sla je dus de plank mis, want dit zal juist resulteren in een lagere SEO score in plaats van een stijging in de zoekresultaten van Google.
Inspiratie voor buyer personas: Een buyer persona helpt je om potentiële klanten voor je webshop te begrijpen en bereiken. Vaak heb je deze informatie globaal in je hoofd, maar hoe zet je dat op papier? ChatGPT geeft het volgende antwoord op ‘geef 3 buyer personas voor klanten die een elektrische fiets kopen’:
Het beantwoorden van klantvragen is een belangrijke, maar tijdrovende klus. Door AI-chatbots in te zetten, kun je een groot deel van dit werk automatiseren. Natuurlijk niet alles, want persoonlijk klantcontact blijft onmisbaar. Wel kan een chatbot bijvoorbeeld geautomatiseerde antwoorden bieden op veelgestelde vragen. Of proactief websitebezoekers aanspreken, wat resulteert in een verbeterde klantervaring.
Een bezoeker van je website scrollt wat rond, stopt een product in zijn winkelmandje, maar gaat niet naar de checkout. Iedere webshophouder herkent dit probleem. Die potentiële klant kan afdwalen, maar AI zorgt ervoor dat hij niet verloren is. Via verschillende kanalen krijgt de bezoeker advertenties te zien die specifiek zijn afgestemd op zijn gedrag en interesses. Deze AI-technologie is bijvoorbeeld beschikbaar in Google Ads of Facebook Ads. Ook tools als AdRoll en Criteo helpen hierbij.
Het aanbieden van een gepersonaliseerd aanbod voor elke gebruiker is een essentieel onderdeel van e-commerce. Doe je het goed, dan vergroot het de cross- en upselling. Verschillende AI-tools helpen met het aanbieden van gepersonaliseerde productaanbevelingen op basis van klantgedrag en voorkeuren. De klant ziet bijvoorbeeld producten op basis van zijn bekeken of bestelde producten of op basis van geselecteerde categorieën of maten. Tools zoals Tweakwise, Datatrics en Algolia kunnen hierbij helpen.
De zoekmachine speelt een grote rol in de zoektocht van de webshop bezoeker. In veel gevallen is de zoekfunctie het startpunt van de bezoeker. AI-technologie kan helpen bij het optimaliseren van deze zoekfunctie. Denk aan het opsporen van spelfouten en het toevoegen van gesproken zoekopdrachten. Door middel van AI spraak naar tekst technologie kan de gebruiker een zoekopdracht inspreken. Deze audio wordt vervolgens omgezet naar een tekstuele zoekopdracht. Deze nieuwe manier van zoeken genaamd "Voice Search" wint snel aan populariteit en wordt al door veel webshops en platformen gebruikt.
Een webshop met actuele productinformatie en een magazijn voorraad die daar precies op aansluit. Het is voor velen een uitdaging. Gelukkig assisteert AI ook als virtuele logistiek medewerker. De AI-technologie analyseert de verkoophistorie en voorspelt wanneer er een nieuwe bestelling moet plaatsvinden. Zo voorkom je een voorraadtekort op de best verkopende producten.
Maak jij nog geen gebruik van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in jouw webshop? Vraag een gratis audit aan en ontdek waar kansen liggen.